Hur mycket kostar det att hyra ett coverband?

Priset är alltid en sak att diskutera. Är ni inte överens om det innan spelningen så lär ni inte bli det vid betalningen heller. Så gör upp om det innan och se till att ha det skriftligt och ovillkorat. Men hur mycket ska jag betala för ett band?

Här finns inget "rätt" svar eller enkel prislista, men längre ner i inlägget här så radar jag upp några punkter/summor som du kan ha att gå efter. Jag vill dock förklara lite varför det är så stor spridning på kostnaderna innan du löser min tabell.

Som ofta i livet så får du vad du betalar för men undantag och lyckokast kan inträffa.

Vi börjar med att fundera på vilket jobb musiker gör. Jag räknar inte med att ett gäng repar, det tycker jag inte är särskilt relevant. Om ett band repar eller ej, det är upp till dem, jag betalar för den direkta tiden de lägger på min fest.

Jämför med alla andra jobb. Fortbildning är en utgift du måste budgetera i sin helhet för för att driva en affärsverksamhet. Jag har aldrig sett en föreläsare fakturera föreläsning, resa och övningstid inför en föreläsning. Självklart sätter hen pris så att det o längden täcker upp förberedelser också, men det ska täckas av alla jobb, inte ett och specificeras.

Det kan låta som att det är samma sak, och lite är det så. Jag ställer mig bara emot skräckexempel på musiker som fakturerar framtagning av noter och övning lite senare som extra tillägg. Beställer jag låtar som ska framföras så får hen ge ett pris för dem om det sedan betyder mer eller mindre arbete så får hen räkna in det i priset från start, så får jag ställa mig till det innan jag bokar.

Däremot från andra sidan så har jag flertalet gånger mött beställare som menar att vi som musiker ska ha betalt efter hur mycket vi spelar och inte hur länge jag har varit på plats.

Har spelat på bröllop där sluttiden var satt till kl 01.00 men talen drog ut på tiden så länge så att vi började inte spela förrän efter midnatt. Toastmastern hade meddelat att brudvalsen skulle spelas kl 22...

Då ville de inte betala fullt pris för att de fått så lite musik för pengarna. Jag förklarade att vi varit redo att spela klockan tre på eftermiddagen och att vi inte valt att spela lite, utan toastmaster hade styrt det så.

Onödig och framförallt dum diskussion.

Vi hade räknat med en arbetsdag på obekväm arbetstid, på ca tolv timmar. Beställaren kunde glömma att vi inte skulle ha fullt betalt.

På ett bröllop så skulle jag säga är det enklaste sättet att få ner priset på ett band är om ni kan dra ner på tiden de behöver vara på plats, försök hyra dansbandet eller coverbandet för en kortare tid, helt enkelt.

Priser

Om vi nu komma till konkretapriser och förståelsen för dem. Ingen vill arbeta för under hundralappen ut i timmen, de flesta inte ens det, men vi räknar på den summan för att göra det enkelt för oss.

Musikern kommer kl 19 för att sätta upp grejer och soundchecka så det låter bra i den specifika lokalen som du har bokat för din fest. Festen är igång men ni käkar i ett annat rum så kl 19 räckte för förberedelser. Det tar ca en timme att rigga och soundchecka.

Sedan kl 21 så går musikern på och spelar 3x45 minuter och avslutar kl 24.00. Sedan tar det en timme att rigga ner, så kl 01.00 kan hen lämna. Tidernaär ungefärliga, ofta måste en som musiker komma innan festen börjar för att scenen är i samma lokal som gästerna äter i, liksom att det ska spelas till kl 01. Ingen resa eller packning av grejer är heller inräknad.

Vi håller oss dock nu till kl 19-01. Det är sex timmar. Om vi nu tänker att det finns de som vill arbeta för 100kr/h så blir det 600kr. Till detta brukas det multipliceras med 1,46 för att räkna ut skatt och arbetsgivaravgift. Det blir 876kr.

Jag tycker som sagt inte att en musiker ska smyghöja sitt pris och argumentera för högre pris genom att säga att lägga till repetitionskostnad, däremot så ska det räknas in i det vanliga priset, så säg att en musiker vill ha ut 200kr/h, ett pris inte på något sätt orimligt, då dubblar vi och kostnaden blir 876x2=1752kr.

Så om en trubadur vill ha 1500-2000kr för att spela på din fest, så är det absolut ingen överpris. Är de sedan dyra i bandet så är inte 6000kr till 8000kr heller ett överpris.

Denna liknelse gäller okända musiker som kan lira och leverera till den typ av fest du vill ha.

Sedan finns fler aspekter, marknadsmässiga. Ett band som är nästan fullbokat kan ta mer betalt, ett band som drar mycket folk om det är till dansställe eller klubb, de kan ta väldigt mycket mer betalt, för att de drar in mer pengar helt enkelt, genom att vara populära. Dessa bandens prissättning är också svårare att säga, det kan skifta tiotusentals kronor år från år beroende på hur mycket folk de drar.

Men en guide annars kan vara den nedan. (Nu vet jag att en del coverband kommer bli irriterade, men då är det förmodligen för att ni drar mer folk/är kändare och då är det klart att ni ska ta mer betalt!)

Okända (inte sämre!) musiker kan ligga ungefär såhär:

Trubadur:

30 min/konsert. 750-850kr

Helkväll fest. 1500kr

Heldag Ex bröllop kl 13-01 2500-3500kr

Band/dansband 4pers

Helkväll fest 6000-7000kr

Heldag Ex bröllop kl 13-01 10000-13000kr

Som sagt. Detta är bara något att jämföra med, är ett band väldigt bokat så höjer de ofta priserna för att de kan och enligt mig, ska göra, en vanlig musiker är inte särskilt betald så ökar efterfrågan så är det naturligt att priset går upp.

Du som beställare har hela tiden valet att välja ett mindre etablerat band att hyra och då är min tabell en fingervisning vart priset ligger 2018.

Hoppas det besvarar lite din fråga om vad band, coverband, dansband och trubadurer kostar.

11 Mar 2018

Denna hemsida är byggd med N.nu - prova gratis du med.(info & kontakt)